Når de yngste barn starter på skolen, blir leken mer strukturert og organisert, og barna lærer å følge regler og utøve de. Slik blir deres sosiale, språklige og kognitive ferdigheter utviklet. De forstår at handlinger har konsekvenser og kan utvikle sympati og empati for andre barn.
Det er akseptert at lek er en viktig pedagogisk fremgamgsmåte som støtter faglig og sosialt læringsutbytte.
Fysisk aktiv læring (FAL) er optimalt for lærer og elever. Skoledekor.no har mange produkter hvor barn kan ha morsom lek med integrert læring. Det er det vi kaller «fagspesifikk lek».
De minste barna i skolen er lek viktig for trivsel og utvikling, men også fordi opplæringen som helhet blir lek til kreativ og meningsfylt læring.
Når elevene samarbeider, blir det også inspirasjon til nytenkning og entreprenørskap, slik at nye ideer kan omsettes til handling. Elever som lærer gjennom skapende virksomhet, utvikler muligheten til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemene og stille nye nysgjerrige spørsmål.
I følge udir.no skal skolen verdsette og stimulere elevenes vitebegjær og skaperkraft, og fordi elevene skal få bruke sine skapende krefter gjennom hele grunnopplæringen