Fysisk aktiv læring var en sentral del av utviklings- og forskningsprosjektet ASK (Active Smarter Kids) som fant sted på en rekke skoler i Sogn og Fjordane i skoleåret 2014/2015. Målet med prosjektet var å undersøke effekten av fysisk aktivitet i samspill med skolefag på elevenes skoleprestasjoner, trivsel og fysisk helse.
Prosjektet testet konseptet «fysisk aktiv læring», som gikk ut på at elevene skulle bruke både hodet og kroppen til å tilegne seg matematikkferdigheter. Konseptet involverte fysiske øvelser, spill og leker der elevene jobbet sammen i grupper for å løse oppgaver knyttet til pensum.
Resultatene fra prosjektet viste at denne metoden hadde en positiv effekt på studenters faglige prestasjon, konsentrasjon og trivsel, samt at det ga et godt læringsmiljø. Lærerne rapporterte dessuten om økt motivasjon blant elevene til å studere matematikk, noe som resulterte i bedre resultater. Det ble imidlertid observart at noen elever ikke responderte særlig godt på dette nye læringskonseptet, men de fleste responderte veldig positivt.
Prosjektet har dermed understreket betydningen av å inkorporere fysisk aktivitetsbasert pedagogikk i matteundervisning – noe som kan vise seg nyttig for unge studenters mentale velvære, faglige prestasjon og generell trivsel.